Jump to content

• Milo
    2018-06-09
    Årets upplaga av Sola Springmeet i Karlstad ägde rum den 9:e Juni på norra fältet. Det var 3:e året som klubben har varit på plats med egen hage där vi hade ett tält uppsatt. Vi bjöd på kaffe och tilltugg under hela dagen. Redan runt 09.00 började första Mustangerna att rulla in och tillslut blev vi 45 st och då fick vi breda ut oss till Camaro Klubbens hage för att få plats.
    Efter en lyckad dag med bra väder och mycket prat om Mustanger med många trevliga människor så vill vi tacka alla som kom och ställde ut bilarna samt alla besökare som var hos oss och ställde frågor under dagen.
    Hoppas att vi ses igen nästa är.
    Mvh Thomas, Olle och Niklas.

Milo
    2018-05-19 Lindesberg bjöd på en klarblå himmel redan vid 07:30, då den första av oss träffvärdar kom fram till hagen på lördagsmorgonen. Stort tack till Niklas Bäcker, som varit ner på fredagskvällen och hägnat in, så vi kunde koncentrera oss på tält och piffning.
    Snart var vi alla på plats, tältet rest och fikat uppdukat. Kort sagt, vi var redo att ta emot den stora anstormningen av Mustanger, som vi förväntade oss med årets förutsättningar. För bara ett par år sedan hade vi snö på denna träff, så det kan verkligen vara stora kontraster såhär i maj månad!
    Det verkade som att folk var morgontrötta, för det dröjde ända fram till 10:30 ungefär innan vi började känna att vi skulle vara uppe och nosa på förra årets antal bilar, på dryga 60 st. Så småningom kom vi upp i 54 stycken i år, och det var nästan att hagen räckte till.
    Det var många gamla bekanta som kom till oss i tältet och tog en kopp kaffe och uppdaterade oss på vinterns projekt. En del nya ansikten dök också upp och visade stolta upp sina nyförvärv. Även några blivande medlemmar vågade sig fram och hörde sig för om klubben. De fick med sig smakprov på vår populära tidskrift och lite övrigt klubbmaterial och verkade mycket intresserade av att bli medlemmar.
    Kl. 14:00 var det dags för utlottning av priser. Många hade lämnat in sina lappar för att få chansen att vinna bilvårdshinkar och T-shirts. Vi drog fem glada vinnare och passade på att göra lite extra reklam för Sveriges Största Mustangträff i Karlstad den 14 juli.
    Efter utlottningen var det många som lämnade utställningen och när det var fler tomma platser än fulla, så började vi plocka ner inhägnad och tält och tackade för oss efter en mycket lyckad och trevlig träff. Både kaffe och fikabröd räckte under hela dagen, trots att tältet var välbesökt. Ett stort tack till alla som kom och ställde ut sin bil hos oss och förgyllde den även i övrigt glänsande och välbesökta bilträffen.
    Träffvärdar Malin Sjödin, Christer & Marie-Louise Winblad, Ida Kleist Andersson

Milo
    Vårsol och takdropp... snart dags för årets säsong. :-)
    Vi i arrangörsgruppen har träffats och planerat in säsongens träffar, se träffkalendern.
    Saknar du någon träff eller känner för att hjälpa till på något träff så hör av dig till Niklas. :-)
    Mustangklubben finns på ELMIA redan i påsk.
    Är du på plats så passa på att besöka vår monter.
    Vi ses på vägarna i sommar.
    Träffkalender Värmland-Örebro 2018.pdf
    Träffkalendern uppdaterad 2018-04-07
    Träffen i Löa har bytt dag.

Välkomna alla mustangägare att delta i Sveriges största Mustangträff
    Uppdaterad 2018-05-24
    Tänk dig en plats fylld med mustanger av alla generationer, bruksbil som finbil, i svart, vitt, gult, rött och alla andra färger med alla olika karosser och motorer och inte minst massor av glada mustangintresserade människor.
    Arrangörsgruppen för Värmland-Örebro planerade från början en träff för regionen men varför inte bjuda in alla mustangintresserade? vi har ju plats… och någon föreslog att vi kallar det för Sveriges största mustangträff vilket det har alla förutsättningar för.
    Vi har en plats ”Norra fältet” som vi lånar av Karlstads kommun mellan kl. 10-15, lördagen den 14 juli.
    Kom och delta i det som har alla möjligheter att bli Sveriges största mustangträff!
    Arbetet pågår för fullt med programmet som vi vill göra enkelt men bilrelaterat. Några punkter har ramlat på plats men några behöver vi jobba lite mer med.
    Planerat program:
    Visning av 2018-års mustang Utställning av tävlingsbilar
    Vi tar gärna emot förslag på lämpliga bilar, kontakta Olle. Lotteri på insläppta bilar  Bromsbänk 600:- per bil  Presentation av Classic Mustang Club  MHRF försäkring
    Vi visar och förklarar hur en bilbesiktning går till.  Arena reklam finns på plats med våra klubbkläder  Utställare
    Mustang eller bilrelaterat, har du tips eller är intresserad, kontakta Olle.  Servering  Alla mustangintresserade är välkomna, inget krav på klubbmedlemskap!
    Valfri entré, du betalar vad du tycker det är värt.
    Tyvärr drar vi på oss kostnader som vi behöver få in entré för men allt arbete är helt ideellt.
    Hjälp oss gärna att sprida information om träffen till dina mustangkompisar.
    Läs också på vår Facebookgrupp: https://www.facebook.com/groups/525396304494199/
    Varmt välkomna önskar region Värmland-Örebro genom Marie-Louise ”Milo” Winblad
    Kontaktperson; Olle Ramström, mobil: 070-395 02 02

Mustangflyer A3.pdf

2017-07-15
    Vi vaknade upp till en vacker dag med strålande sol och strålande humör. Efter att ha rekat platsen för hagen på fredagskvällen, visste vi precis hur vi skulle lägga upp arbetet med tältresning och parkering av bilar. Makarna Winblads anslöt redan då och vi laddade med en trevlig grillafton innan det bar av till Askersund igen på lördagsmorgonen.

Trots att vi var ute i god tid var vi ändå inte först på plan. Det är kul att flera är ivriga att komma till träffen i tid.

Dock var det, liksom förra året, begränsningar på vilka som fick komma in. Bara bilar med årsmodell 1979 eller äldre var välkomna, så i år beslutade vi att inte lägga några pengar på utlottning av priser, då detta inte skulle kunna komma alla medlemmar till del.Istället såg vi till att ha ordentligt med kaffe och fikabröd. Detta uppskattades såklart och tältet var ofta fullt med glada medlemmar och vi kände en trevlig gemenskap.

Det blev inte överfullt i hagen, så det var inga större problem med parkerings-dirigeringen, därför kunde vi träffvärdar ägna oss helt och hållet åt att umgås och trivas, för det är vad man gör tillsammans med alla i Mustangklubben.

Vi vill passa på att tacka alla som kom och förgyllde vår dag både på träffen och den efterföljande cruisingen, då även nyare bilar fick lov att åka.

Med vänlig hälsning träffvärdarna Malin Sjödin, Tommy Persson, Christer och Marie-Louise Winblad

2017-09-30
    Det närmar sig vinter, dom flesta löven har blåst av träden. Dagarna börjar bli kyliga och på nätterna kryper det under noll. Här tog vi sista turen med mustangen för nån vecka sedan och nu står den undanställd till nästa år. Men det är med värme och glädje vi tänker tillbaka på vår sista bilträff för denna säsong.
    Dagen för vår avslutning hade kommit. Vi vaknade tidigt upp till en grå, ganska kall morgon med regnet hängande i molnen. Men vi lät oss inte nedslås av det och vilken dag det blev sen, en otroligt fin höstdag med värmande sol!
    Avslutningen hade vi valt att lägga i Kopparberg, samtidigt med den årliga Köppebärsmarken som drar upp till 20000 besökare under hela helgen.
    Vi packade bilen full och drog i väg för att komma igång med att resa tält, flaggor och duka upp kaffe, kokosbollar och godis. Till hjälp hade vi Ylva och Bertil Richter från Guldsmedshyttan.
    Strax före 10:00 rullade första bilen in, Finn Persson med hustru hade åkt ända från Åmotsfors. Inte långt efter fick vi besök från vår grannregion Gävle/Dala med Bengt-Inge "Binge" Larsson i spetsen, han hade lockat med sig 7 bilar.
    Efter det fortsatte det rulla in bilar under hela dagen från alla delar av vår region och tillslut hade vi lyckats knöla in 31st mustanger. Vi blev glatt överraskade att så många dök upp då säsongen började lida mot sitt slut.
    När dom flesta försett sig med kaffe så blev det lite fria aktiviteter, vissa valde att besöka marknadsområdet, andra stannade kvar för att umgås med mustangvänner och förbipasserande som kikade runt på våra fina bilar. Var faktiskt många som valde att vika av in till oss på sin väg till eller från marknadsområdet, väldigt roligt att vi väckte sådant stort intresse. Niklas hade även raggat ihop en del andra entusiastbilar som stod uppställda inne i verkstaden för allmän beskådan. Ett stort tack vill vi rikta till Hans Larsson, Åsa Wennberg, Jimmy Hedman, Fredrik Heiser och Anna-Lena Danielsson för lånet av bilarna.
    När klockan närmade sig 12 så lyckades vi få fart på grillen och kålsoppan stod på värmeplattan. Jag tror att alla lät sig väl smaka av hamburgare, korv och kålsoppa för det kändes som om kön aldrig tog slut.
    Efter två timmar vid grillen så var det dags för prisutdelning, vi hade valt att dela ut lappar vid ankomsten som man sedan fick lämna in för att få delta vi vår utlottning av finfina priser som sponsrats av Grufman och Autoexperten. Just detta verkade som om det var ett uppskattat inslag då uppslutningen runt tältet var stor. Vice ordförande Malin Sjödins dotter Tilda, fick det stora uppdraget att lotta ut priserna med hjälp av Niklas.
    När prisutdelningen var klar så valde en efter en att droppa av. När vi senare packar ihop känner vi oss otroligt nöjda över en lyckad bilträff med många glada människor, skratt och diskussioner.
    Tack alla ni som gjorde detta till en dag att minnas! / Niklas Bäcker och Sofia Engblom.

2017-09-09
    Nio mustanger samlades vid Wasabröds fabriksbutik i Filipstad, en gråmulen septemberdag då regnet hängde tungt i luften. Efter lite inköp av knäckebröd och pasta åkte vi vidare till Bergsskolan för att få se skolans ”stenhimmel”.

Vi fick en unik chans att besöka Bergsskolans mineralmuseum. Bergsskolans grundare Franz von Schéele, lade år 1830 grunden till skolans mineralsamling. Samlingen innehåller i dag c:a 24 500 stuffer utställda och förvarade i 106 inglasade montrar och skåp.

När vi sett samlingen åkte vi vidare norr ut mot Lesjöfors för att ta ett lunchstopp på Café Stationshuset, som även har en liten fin butik för inredning och kläder.

Mätta i magen tog vi oss sedan till Lesjöfors fjädrar för ett studiebesök i fabriken. Lesjöfors är en ledande fjädertillverkare, vars fjädrar används inom i stort sett hela industrisektorn. Det kan vara kraft, pappers- och massaindustrin, men också offshore, automation och infrastruktur.

Därefter besökte vi Lesjöfors museum, ett arbetslivsmuseum, som speglar samhällets 300-åriga historia. Här har vi ett museum utöver det vanliga.

Allra sist tänkte vi stanna till vid Långbans gruvby en av världens mineralartrikaste plats vilken även är födelseplats för bröderna John och Nils Ericsson. Tyvärr regnade det så vi beslutade oss för att avsluta resan med fika hemma hos oss i Filipstad.

Stort tack till er som trotsade det dåliga vädret denna höstresa/ Marie-Louise och Christer Winblad
    Se mer foton på vår Facebook grupp Mustangklubben Värmland-Örebro.

2017-06-03
    En gråmulen lördags morgon i början av juni var det dags för mig att vara träffvärd i CMC för första gången på Classic Motor Festival i Ånnaboda. Men det är verkligen inte en träff som är ny för mig, jag har besökt den nästan varje år sen jag var liten och den tillhör en av favoriterna i årskalendern! Att den råkar vara i en annan region än min hemmaregion (Östra Götaland) spelade ingen roll, att tacka ja till värdskapet var en självklarhet!
    Så strax innan klockan 6 på morgonen åkte jag och mina föräldrar i samlad trupp från Motala i våra gröna Mustanger; pappas -67:a och min -97:a, mot Garphyttan och Ånnaboda fritidsområde. Med mig hade jag packat 30 påsar Ahlgrens bilar, för att välkomna Mustangerna till vår hage.
    Under dagen så slöt det upp många fina Mussar i olika omgångar, och vi snackade med många trevliga Mustangmänniskor, alla var inte medlemmar i klubben men förhoppningen är ju att vi inspirerade åtminstone några att faktiskt ta tag i att gå med i vår fina klubb...
    På grund av att vädergudarna inte direkt log mot oss så hann jag inte bli av med riktigt alla godispåsar innan det blev dags för oss att rulla hemåt framåt eftermiddagen, men att det ändå dök upp runt 25 bilar tolkar jag som att det inte bara är jag som gillar Ånnabodaträffen och tycker den är värd att besöka. Duggregn eller inte.
    Jag tackar för att jag fick förtroendet att representera klubben och region Örebro/Värmland, hoppas vi ses på fler träffar framöver!