Jump to content
Tungelsta FB-68

Motorbyte , 1967-68 till 5.0

Recommended Posts

Någon som kan ge råd till mig ang motorbyte . Om jag har en classic Mustang med en 6:a och vill byta till en 1987-92 5.0 l motor.

Vad ska jag tänka på ang original elektronik (behövs den eller finns eftermarknads kit) som gör det enklare ?

Ska jag välja man låda eller automat , vet ej så mycket om "modernare lådor"  vill gärna åka snålare på landsvägen.

Antar att byte av bakaxel gäller till 8 tum , om bilen är utrustad med 6:a

Hur löser man hastighetsmätare och nyare låda ?

Bromsar förstår jag behöver uppgraderas till skivor/servo ?

Ngt mer att tänka på ?

 

Tack på förhand Tim

Dela inlägget


Link to post
Share on other sites

Försök få tag på komplett motor+låda. Jag har en 65:a HT försedd en 88 5.0 motor med original insprutning och 5-växlad Tremec T5. Tycker inte det var speciellt besvärligt att få till det. Har man hela elhärvan till motorn så är det inte mycket kompletteringar som behöver göras. Hastighetsmätardrev, växellådsbalk osv. finns att köpa. Kör med 3,5 i bakaxeln.

Dela inlägget


Link to post
Share on other sites

Byte till 1987-92 5.0 ska vara enkelt då det egentligen är en 302 windsor motor.

289 och 302 har samma yttre mått.

Automat som användes då är AOD som inte har någon elektronik men med överväxel.

Vill man ha insprutning, ta då hela paketet (motor, låda, motor kabelhärva och styrbox) från en donator bil som redan har rekomenderats.

Dela inlägget


Link to post
Share on other sites

7.5 tum bakaxel har använts på många bilar med 5.0.

Dela inlägget


Link to post
Share on other sites

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Registrera dig för ett nytt konto på vårt forum! Gratis!

Register a new account

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga In Nu

×