Jump to content
JanneJ

65 HT Janne J

Recommended Posts

Har trasslat med kopplingspedalen och länkaget till huvudcylindern, hade lite för små marginaler på den första lösningen så den lilla skillnaden som golvmattan gjorde i kombination med genomvarm motor/växellåda gjorde att jag fick svårt att frikoppla. Det behövdes 2 försök innan jag hittade en lösning som hade lagom slaglängd och inte krävde för mycket kraft. Testade att ta bort utväxlingen helt men då blev slaget 5 cm och kraften alldeles för stor, fruktansvärt svårkört.
Nu är det en fungerande men inte så estetiskt snygg lösning., jag låter den vara och provkör ett tag innan jag bestämmer mig för hur det ska se ut.

Körde drygt 6 mil idag, både 90-väg och kurvigare småvägar. Den varvar 2400 i 100 km/h, helt ok, inte högljutt alls, bra känsla överlag biggrin.gif

Obligatorisk bild vid Fotskäls kyrka:

Helbild-16.thumb.jpg.6c1647c8f3a628cd682f531def751266.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utsortering pågår, idag blev det 8 mil till på slingriga småvägar via Tostared till Fjärås bräcka.

Helbild-18.thumb.jpg.d54bef77ef8843fd0ec38d1f16bf9fef.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var och vägde bilen idag, är det någon som vill gissa?

Hur mycket väger den om vi räknar bort bensinen ( har bra koll på den vikten, den var full igår..)

 

1929340519_Vgning-2.thumb.jpg.ecedd8ae054941fec6ecda400af285db.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max 1165kg tom om du har tänkt köra sportvagnsmästerskap i USA

Lättare ändå om du har mer aluminium i maskineri och annat

Edited by Per Berglund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med lite gissningar!

Det är ju en helt original windsor 5.0 med insprutning under huven, rejäla gjutjärnstoppar.. 😉

 

Vikten är 1260 kg, vilket jag är rätt nöjd med, hamnar på ca 5,6 kg/hästkraft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft lite rå gång på motorn men andra saker har varit mer prioriterade, nu kände jag att det var dags att ta tag i det.

Körde en test med min obd1 läsare och fick fram att lambdasensorn på förarsidan gav fel värden, köpte 2 nya och monterade och felkoden försvann. Trots det hade jag inte den där fina gången en V8 ska ha, körde en KOEO test och cylindertest, resultat: cylinder 1 och 6 bidrog inte till helheten som de skulle. Valde att börja med byte av alla tänddelar ( de var original, från 95.. ), efter det fick jag kod 90 = alla cylindrar fungerar!

En längre provkörning kommer under påskhelgen 🙂

20200408_085236.thumb.jpg.5092136e66ca3a87e7139a1a11be7afb.jpg

 

20200408_095651.thumb.jpg.4e886f0f5b6eff83710b31e2115cf635.jpg

 

20200408_113132.thumb.jpg.2eea754793dd0daec97ed4ea18ce8aa6.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  För skoj skull provmät resistansen på gamla tändkablarna och de nya! (ohm/fot)
Jag har sett flera med problem på eftermarknads kablar med bilar och insprut
I somliga fall en bra bit över 1000ohm/fot när det ska vara 500ohm eller mindre.  Känns som det blivit ett kvalitetstapp .....gisninsvis från Covid 19 landet!

Efter köpte kvalite 50 ohm/fot så försvann mina problem 

Edited by Per Berglund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, den testen kan jag göra, tog den ena som hörde till cylinder 6 och den mätte ca 600 ohm men jag kan mäta resten också för skojs skull

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en OBD1 testare som jag aldrig använt då det är mycket enklare att göra det utan.

Men skoj att se att de används.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Tbird said:

Har en OBD1 testare som jag aldrig använt då det är mycket enklare att göra det utan.

Men skoj att se att de används.

Jag testade att räkna blinkningar på check engine lampan men tappade bort mig hela tiden 😉

Skrev fel på min post, det är KOER test och sedan cylinder balance test som jag körde, är lite förvånad att det funkar så bra, grejorna är ju ändå 25+ år! Utan testen hade jag famlat betydligt mer i blindo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller på med utsortering, vissa grejor får högre prioritet som att motorn ska gå riktigt och kopplingen kännas bra. När det börjar fungera är det dags för sådant som vibrerar/sitter löst/slår i någonstans.

Nu är jag i fasen hjulinställning, ändrar, testar en runda, ändrar igen, och så håller jag på. Caster har jag det jag får utan justerbara reaktionsstag, dvs mina länkarmar är flyttade max bakåt och det är shimsat olika fram-bak på infästningen. Camber valde jag till 1.5° negativt. Toe har jag labbat mycket med, det faktiska värdet i mm eller grader är ointressant bara det är lika på höger-vänster och repeterbart, det jag söker är en bra körkänsla. Har några rundor som bjuder på svepande kurvor som lutar på "fel" håll och dessutom med en hel del gupp, mycket avslöjande att pressa på lite och känna reaktionerna.  Justerade lite på bakaxeln så den står mer rakt, en mätning som är svår utan riktig utrustning. Tanken är att hamna så bra det går och sedan ta bilen till en bra hjulinställare, vara med själv och se hur det står och vad som behöver justeras.

 

Bilen uppsatt för toe mätning:

1207104823_Hjulinstllning-2.thumb.jpg.3b160bacd51182b3e2279c65ce0f8e2d.jpg

 

När jag är nöjd kommer jag att ge mig på stötdämparna och om det behövs fjäderhårdheten fram, alla dämparna är justerbara och om det inte räcker kan Öhlins shimsa om bakdämparna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min ambition att få saker och ting att fungera så bra som möjligt finns bromsarna med på listan. Att få till en vettig pedalkänsla är inte självklart, bromsarna gick genom besiktningen med mycket bra värden men känslan som jag vill ha finns inte.
Slaget är lite i längsta laget, jag visste redan tidigare att utväxlingen i pedalen inte är optimal men det är något mer...

Kollade mina bakre ok lite noggrannare, det är en komplett sats från Summit till tidiga Mustanger där de använder ett ok från GM som kallas metric, det sitter på en mängd olika GM modeller från 90-talet.
Det visade sig att det oket har en kolvdiameter på 63,5 mm, ganska stor kolv faktiskt. Kollade vidare på vilka bakok min huvudcylinder var tänkt att användas ihop med och insåg att ytan på GM oken är dubbelt så stor.

Började jaga lämpliga ok som skulle passa bättre, förutsättningarna är 24 mm skiva 290 mm diameter, inbyggd mekanisk handbroms i oket och det jobbigaste av allt: alltsammans ska gå att få in i en 15" fälg!
Till slut hittade jag ok från en 2017 Mustang med kolvdiameter 45 mm och åtminstone en teoretisk möjlighet att passa wink.gif

In på Bildelsbasen, skroten i Lycksele hade, jag köpte, de skickade:

Bromsar-27.thumb.jpg.013863acac49da7a24f0b1a1513b69fa.jpg

Bromsar-28.thumb.jpg.dec4fb4f61689f9a0f5f49bbdee96e5f.jpg

 

För att få handbromsen att fungera fick jag skrota duschslangarna som kom med satsen från Summit, fundera och googla en stund, åka till Biltema och köpa en sats handbromswire till Saab 9-5, anpassa den lite och prova = klart!

Slaglängden minskade och pedalkänslan blev bättre, men är inte 100% nöjd så det kommer mer finlir angående bromsarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit hos 7H bil och kollat min hjulinställning:

2139735875_Hjulinstllning-3.thumb.jpg.c108b3cf2b807d38061374c5d0a41050.jpg

Visste att det stod snett men ville ha värdena från en "riktig" hjulinställningsutrustning.

435798483_Hjulinstllning-4.thumb.jpg.cd23169849861148a6503eb9160a41ed.jpg

 

Har lite olika mätverktyg och kunde när jag kom hem referensmäta och se att jag kunde repetera mätvärdena från verkstaden.

Har skruvat, kört och gjort mätningar om och om igen.
Både caster och camber justeras ju med shims mellan övre bärarmen och karossen och de påverkar varandra så det är mycket skruva.

Nu är jag framme på följande värden:
Caster 4.8° vänster och 4,7° höger
Camber 1,9° båda sidor
Toe total 1-2 mm.

Är noga med att golvet i garaget är rakt och har varit i 2 olika garage för att vara säker på att värdena är repeterbara.

Tog en rundtur på ca 5 mil nu på morgonen och körde lite blandade vägar, det känns riktigt bra, satt och njöt av hur följsam och underhållande bilen kändes.
Körningen blir ganska avstressande, motorn är så stark att jag nästan bara använder 4:an och 5:ans växel och det pötter på bra biggrin.gif

 

Helbild-23.thumb.jpg.46e83a8149f6ac3c9876b53077cc1605.jpg

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har landat i följande värden:

Caster 4°
Camber 1,5°
Minimalt med toe in, max 1-2 mm.

Har testat olika statiska toe för att se om dynamisk toe går mot out och bilen börjar kännas ostabil men det går bra med minimal statisk toe.

Nu är dämparna på tur, fram är det Leda coilover med 24 lägen bak är det Öhlins med typ 40 lägen, bägge justerar både bump och rebound samtidigt.
Har några favoritvägar där jag är väl bekant med kurvor, svackor och annat som sätter stötdämparna på prov. Tanken är att hitta en rimlig grundinställning på dämparna och därifrån göra små justeringar om körningen kräver det. För lite minnesanteckningar på vilka inställningar jag gör och vad effekten blir, att försöka hålla det i huvudet blir snurrigt direkt😉

Om allt stämmer så blir det konbana med SVKG i Vårgårda på torsdag.

Edited by JanneJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konbana med SVKG i Vårgårda, jäklar vad jag vill ha snabbare styrning 😉

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egentligen hade jag tänkt att ta styrningen som ett kommande vinterprojekt men... Jag gillar inte att ha nästan 5 rattvarv och på konbanekörningen blev det så uppenbart: jag hinner inte att ratta emot en sladd, det tar för lång tid att veva så många varv..

Det får bli en Borgeson servosnäcka istället, först ut med det gamla:

Styrning-1.thumb.jpg.0f6ad8133131ad62eff235566ee5389e.jpg

Styrning-2.thumb.jpg.37b51ee467c3b41357bcfe04993cc0c4.jpg

 

Borgeson har 14:1 i utväxling vilket ger ca 3,5 varv, dessutom har jag beställt shelbyns längre pitmanarm och hjälpstyrarm som minskar med ytterligare 14% så jag borde landa på 3 varv. Original är 19:1 vilket är 4,75 varv.
Jag hade redan servopump på motorn då den är ur en 1995:a och har bara åkt med en kortare rem så den inte varit inkopplad, nu blir det byte till en längre rem så är den med på nytt.

Styrning-3.thumb.jpg.7dd5ee1307290ef9510278c1f89c18f7.jpg

 

Ny rattaxel behövdes och jag valde knut istället för hardyskiva för att minimera allt slack.

Styrning-4.thumb.jpg.f6d28ec70eb4fde634b50d4f0aa771c4.jpg

 

Styrning-5.thumb.jpg.f604741f0b57c0fa4412422fed457984.jpg

 

Tur att det är lite regnigt just nu, blir mer tid i garaget då

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, Lars Alfredsson said:

Har Borgeson snäcka med Shelby pitmanarm på min 65:a, snabb och bra styrning.

Låter bra!

Hur är känslan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gillar Borgesson men många har problem att de går varma....En SETRAB kylare är kanske på sin plats för aggresivare hantering
Speciellt när du använder längre styrarmar som ökar påfrestningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har faktiskt redan köpt och monterat en kylare, tog från en BMW 2017,  kostade bara 460:- på skroten.

Styrning-6.thumb.jpg.345cd21c08eae163a189fe953726d629.jpg

Oljekyl.thumb.jpg.81ea2228450631845e751167ae57c932.jpg

Edited by JanneJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...