Jump to content
Carpimp

Hur många Saleen S281 har vi i landet?

Recommended Posts

Hejsan.

Jag funderade lite över hur många Saleen S281 vi har i Sverige, främst då av S197 karossen.

Sen en viktig fråga, hur många av bilarna i Sverige är inreggade som Saleen med rätt effekt. Jag har bara sett en. Den var då inreggad som Ford mustang GT Saleen med 435hk (det var en 05:a).

Jag har nummer 389 av modellår 2007.

MVH Morgan.

A2CE795F-6B53-4C02-8724-B9D020FF65B0.jpeg

Dela inlägget

Ingen aning, men långt ifrån alla Saleen har kompressor. Sett många med bara yttre attributen. Sen fanns det vär flera olika versioner/steg med olika effekt?

Gillar looken på dom,  lite lagom har en saleen bakluckeförlängning liggandes som jag kom över och kanske åker på en dag.

Dela inlägget

Jag har varit helt såld på Saleens utseende ända sen Transformers hade premiär 2007.

Det finns S281 med vanliga V8:an, då med 335hk. Sen finns S281sc (kompressormatad vanlig 4,6 motor), effekten är mellan 400-475hk). Sen finns S281 Extreme, den har dom även pillat lite i motorn av vad jag har förstått.

Jag ska försöka få min bil ändrad i papperen så det står Saleen även där. Jag har beställt buildsheet och window sticker från Saleen. Så jag kan styrka att den är äkta.

Man får väl se hur det går med det.

Dela inlägget

Det är lite festligt men S197 har vuxit och blir liksom bara snyggare ocg snyggare med åren. Jag gillar min bara mer och mer med åren. Saleenarna har en smakfull lagom designförstärkning som ger dom  det där lilla extra, ett avsteg från dom klasssiska linjerna åt modernare men helt rätt. Sen finns det absoluta favoriten, Saleen Parnelli Jones som har kvar S197 designen men fått en jag tror väldigt kul motor och dom rätta väghållningsprylarna sitter där från början.

Motorn jag bygger bli en sådan strokad 302 botten fast all in med mer komp, bättre toppar, insug, kammar.

• Like 1

Dela inlägget

Jo, Parnelli Jones verkar ju vara riktigt frän. Motorn är hur tuff som helst. Riktigt kul att du bygger en strokad 302, det ska bli intressant att se.

Jag hade helt bestämt mig att det var precis en Saleen jag skulle ha, för jag blev helt såld på designen när den medverkade i filmen "Transformers" 2007.

Gällande att ändra min bil till en Saleen även i papperen har visat sig i stort sett omöjligt då Saleen inte är ett registrerat bilmärke i Sverige. Däremot så ska jag registrera den med nya bromsarna och kompressor och allt som jag vill ha i den. Så att man inte stöter på problem vid besiktning eller eventuell poliskontroll nånstans.

Dela inlägget

Om du lyckas få igenom kompressorn vill jag gärna veta hur du gjorde 

Dela inlägget

Det är inga som helst problem, man är tvungen att etanolkonvertera bilen. Men efter det kontaktar man bara Cyklon i Ludvika så löser dom effektintyg, vägning och registrering.

http://cyklonab.se/

Jag har redan talat med den firman om min bil, och det var inga som helst bekymmer med dagens regler.

• Like 1

Dela inlägget

För att förtydliga mitt tidigare inlägg, man är ju tvungen att lämna in bilen till Cyklon, så löser dom alla intyg som behövs och själva registreringen.

Jag såg nu när jag läste mitt tidigare inlägg att det såg ut som att det var nån mindre seriös firma som printade ut diverse intyg och fuska fram nåt. Men så är inte fallet, den kontakt jag och mina bekanta har haft med Cyklon har varit utomordentligt bra och seriöst.

Dela inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Registrera dig för ett nytt konto på vårt forum! Gratis!

Register a new account

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga In Nu