Jump to content
  1. Mustang Forums

    1. Mustang News

      Senaste nyheterna på vår förstasida.

      617
      posts
    2. Ny Medlem? Presentera dig här

      Ny i klubben eller på forumet? Presentera dig här så vi vet vem du är.

      3,720
      posts
    3. Roush

      Här kan du diskutera om modellerna från Roush (Roush Performance).

      31
      posts
    4. Saleen

      Här kan du diskutera om modellerna från Saleen (Saleen Automotive).

      20
      posts
    5. Shelby

      Shelby GT-350, GT500,Shelby GT-H/ Shelby GT, alla specifika Shelbyfrågor kan du ställa här.

      286
      posts
    6. Mustang 1964½-1973

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

      34,592
      posts
    7. Mustang 1974-1993

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

      1,989
      posts
    8. Mustang 1994-2004

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1994-2004

      10,429
      posts
    9. Mustang 2005-2014

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2005-2014

      26,444
      posts
    10. Mustang 2015+

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2015+

      5,516
      posts
    11. Teknik Motorer

      Ämnen om alla motorer för Mustang

      16,439
      posts
    12. Teknik Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, Bromsar

      Här tar vi upp alla typer av frågor som kretsar runt växellådor och bakaxlar.
      I huvudsak för de äldre modellerna 1964½-1993.

      9,717
      posts
    13. Teknik EL, Tändning, Data

      Elfrågor på årsmodell 1964½-1993

      5,523
      posts
    14. Generella Mustangfrågor

      Allmänna råd tips och saker som inte rör en särskilld årsmodell eller som du inte hittar någon passande rubrik för.

      10,414
      posts
    15. Racing, dragrace och annat bus

      Allt roligt bus kör vi här

      2,317
      posts
    16. Länkar

      Länkar till roliga filmklipp eller andra tokigheter kan du dela med dig utav här.
      Behöver inte vara mustangrelaterat!

      2,508
      posts
    17. Träffar

      Trådar om bilträffar, ligger kvar i 90 dagar efter senaste inlägg i tråden

      3
      posts
    18. Egna Bilder & Filmer

      Varit på en träff, haft en fotosession eller bara råkat ta några tuffa bilder eller spelat in en fräck film! Dela med dig utav dessa här.

      1,050
      posts
    19. Projekttrådar

      Här lägger vi upp projekttrådar för våra bilar.

      10,640
      posts
    20. Övrigt

      Prata här om allt och inget.Behöver inte vara om bilar eller om Mustang.Kanske ett nytt kakrecept!

      21,215
      posts
    21. Regioner

      Här kan du ställa en fråga eller informera om något som är specifikt för just en speciell region.

      990
      posts
    22. Homepage support

      Vanliga frågor tillsammans med svar på ämnen som rör användandet av vår hemsida och forum.
      Möjlighet att ställa frågor.

      Ej frågor gällande Mustanger

      11
      posts
  2. Köp & Sälj

    1. Säljes - Bil

      Mustanger som ska säljas sätter du in här.60 dagars visning

      4
      posts
    2. Säljes - Övrigt

      Diverse delar Säljes placeras här.60 dagars visning

      21
      posts
    3. Köpes - Bil

      Vill du köpa en Mustang så skriv in din längtan här.60 dagars visning

      2
      posts
    4. Köpes - Övrigt

      60 dagars visning

      6
      posts
    5. Hyres / Uthyres

      Här kan du placera en annons om du tex vill hyra något eller hyr ut nått.

      1
      post
    6. Kommersiell annonsering

      Ni som säljer/köper era delar och bilar kommeriellt skall placera annonser här.60 dagars visning

      1
      post


  • Senaste Inlägg

    • https://www.garaget.org/?car=419288 till salu
    • https://www.garaget.org/?car=419288 1967 mustang pro touring till salu  
    • Automatlådorna 5R55S har en pinsamt dålig hållbarhet........Man ska vara nöjd om den når 10.000mil Oljebyte hjälper inte alls mot plötslig död och den har en mängd svagheter tyvärr. Problemen är mer kopplad tid drifttid än hårt bruk. Det byttes ut 2011 mot en helt fantastiskt ZF låda som är brutalt bättre så lyckligtvis blev 5R55S en parantes Jag skulle absolut gå mot den manuell lådan som är bra trots lite ålderdomlig alternativt välja årsmodell 2011 eller senare.  
    • Tacksam att höra vad den samlade kompetensen om denna kandidat: https://www.blocket.se/annons/skane/ford_mustang_gt_v8_cab/89105843 Har läst att oljebyte på automatlådan ska göras vid 16000 mil?    
    • Kan vara bra att ifall det finns tex ett Cold Air Intake monterat, då har det förmodligen lagts en tune på bilen och då vill man gärna få med sig programmeringsenheten som är parad till bilen. Tex en SCT X4.
    • Stort tack för all input. Låter som jag ska hålla utkik efter en automat 😉...och kika lite på -08 och uppåt. Som tur är har man ju ingen brådska  
    • Det finns inga kit att köpa för att kunna montera regskylten i luftintaget under stötfångaren. En bra karl reder sig själv så jag ritade ett nytt fäste som kan monteras utan borrhål. De orangea ytorna är där dubbelhäftande tejp ska sitta. Skickar med stl-filen ifall fler vill göra samma sak. Min front är en GT/CS men misstänker att GT har samma form på luftintaget. Så här blev mitt fäste: Skylthållare.stl
    • Utöver det som nämnts så är det många som har råkat ut för ärg/lacksläpp på motorhuven. (bl a jag) Den är i aluminum, men är inga problem att blästra och få den omlackad. Gjorde det för några år sedan och det håller jättebra än. Gäller också att hålla rent runt kupéfiltret med, annars sätts dräneringen igen och det kommer läcka in vatten i bilen. Brukar tyvärr rinna ner i en box som styr den mesta elektroniken i bilen, vilket kan bli en tråkig historia. Har själv råkat ut för det. Väljer du en manuell låda så var uppmärksam så att kopplingen känns ok. Fick byta min koppling när bilen hade gått 8000mil. Så det är en kostnad som kan komma. Men har inte haft några problem efter bytet, tycker själv manuell är roligast. Men jag är inte den som cruisar, då är det mycket smidigare med automat istället.   Bärarmarna i framvagnen är en svag punkt, de brukar bli glappa i bussningar eller i kulleden. Rassel från kamkedjorna, kan komma när bilen har gått en bit. Finns de som har fått byta vid 15 000mil och de som har fått byta vid över 20 000mil. Det brukar vara spännarna eller skenorna som blir utslitna. Kostar en del att fixa om man inte gör det själv. Då kostar materialet ungefär 6000kr.  
    • Det där att automaterna  (5R55S heter den i 05-10) inte pallar effekten gäller en bra bit över 400Hk för vanligt folk och dom manuella åker du på kopplingsproblem långt tidigare, samt du får en massa andra problem med  bussningar och hjulupphängningar o.s.v oavsett låda med mycke effekt eller om du vill nyttja dom 300 du har , så det är egentligen bara välja vilka problem du vill ha, och hur stor sannolikhet är det att du sätter på en rejält stor kompressor (Olagligt  dessutom) och dessutom börjar köra som du snott  bilen,  gör du det kommer motorn inte hålla heller så...ett ickeproblem säger jag.   Automat är liksom grejen i en jänkare, stor motor och mycket vrid, du vill bara glida fram och  njuta,  låt automaten jobba,  stampa plattan i mattan och lägga lite dimridåer när andan faller på. Glöm att du skulle kunna växla lika snabbt som en automat med manuell låda. Det är lockup och overdrive  så bräsleekonomin  behöver du inte  heller fundera över och du kör dessutom lugnare och mer harmoniskt med en automat. Ännu högre grad i en cab  som är ännu mer glidarorienterad  med mjukare kaross etc.  Trenden generellt på nybilsförsäljningen går äntligen mot fler automater i alla bilar utom riktiga snik lågpris småbilar. Fler och fler tar körkort bara för automat. Det finns egentligen bara ett rationellt argument för manuell låda och det är om du är frekvent banräv och ligger och nöter gummi och jagar M3 or och Porschar på racebanorna,  men då ska du ha annan låda ändå.  Är du fortfarande osäker kan du tänka dig  en helt vanlig bilträff typ Västerås eller vanlig myscruising i nån Svensk stad en skön sommarkväll,  du ska stå och köa in och ut på träffområde eller köra karavan genom stan och krypköra å fibbla med koppling och dragläge i timmar i sträck. Inte avundsjuk på dom entusiasterna . Men alla har olika preferenser,  att handla bil eller välja  låda rationellt kan bli fel,  försök hitta ditt hjärta och gå din egen väg vad du känner bäst för . Jag skulle vilja ha en manuell Musse också, till bankörningen 🙂                  
    • Cabbställningen på de tidiga 05-07 kan vara ett problem. De flesta byttes på garantin, men det finns en o annan som kan ha missats. Du ser problemet på att de tex. går upp lite snett o ojämnt. Cabställningen går inte att laga utan måste bytas ut. Go away från en sådan bil. -08 och nyare har inte problemet längre. På polarens bil gick inte cabben att låsa i vindruteramen. Säljaren fick ta bilen i retur.... Mkt dyrt att fixa.  
    • oki det problemet tror jag inte har men har för mig att lite issue med bluetooth stödet... men jag har inte kört så mycket med blåtand så jag skall ha det osagt..
    • Den verkar stänga av sig själv om jag minns rätt. 
    • och en annan sak har man en 2015-2016 och kör med SYNC2 så vägrade FORD här i västerås (tidigare HERMI BIL nu är det HEDIN BIL) uppdatera den till senaste vers, jag nämde att den nya vers skulle göra systemet något snabbare , till svar sa den killen bakom disken, Har du läst det i en forum? : Ja sa jag,   fick till svar Man skall inte tro på allt som skrivs där, jasså !! nä man skall inte röra nåt som fungerar, jamen man vill ju gärna ha det senaste uppdatering.  blev lite osams med fordkillen..😁
    • Tack för tips! Har läst om tank-problemet. Man eller auto spelar inte så stor roll för mig körmässigt, tänker främst på om något av alternativen visat sig mer eller mindre drift- och underhållsmässigt...? 
    • Stereon nämner du, vad för issue med stereron, bra att veta 😯
×
×
  • Create New...