Jump to content
  1. Mustang Forums

    1. Mustang News

      Senaste nyheterna på vår förstasida.

      633
      posts
    2. Ny Medlem? Presentera dig här

      Ny i klubben eller på forumet? Presentera dig här så vi vet vem du är.

      3,781
      posts
    3. Roush

      Här kan du diskutera om modellerna från Roush (Roush Performance).

      33
      posts
    4. Saleen

      Här kan du diskutera om modellerna från Saleen (Saleen Automotive).

      20
      posts
    5. Shelby

      Shelby GT-350, GT500,Shelby GT-H/ Shelby GT, alla specifika Shelbyfrågor kan du ställa här.

      287
      posts
    6. Mustang 1964½-1973

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

      34,859
      posts
    7. Mustang 1974-1993

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

      1,998
      posts
    8. Mustang 1994-2004

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1994-2004

      10,493
      posts
    9. Mustang 2005-2014

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2005-2014

      26,673
      posts
    10. Mustang 2015+

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2015+

      5,733
      posts
    11. Teknik Motorer

      Ämnen om alla motorer för Mustang

      16,474
      posts
    12. Teknik Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, Bromsar

      Här tar vi upp alla typer av frågor som kretsar runt växellådor och bakaxlar.
      I huvudsak för de äldre modellerna 1964½-1993.

      9,743
      posts
    13. Teknik EL, Tändning, Data

      Elfrågor på årsmodell 1964½-1993

      5,535
      posts
    14. Generella Mustangfrågor

      Allmänna råd tips och saker som inte rör en särskilld årsmodell eller som du inte hittar någon passande rubrik för.

      10,432
      posts
    15. Racing, dragrace och annat bus

      Allt roligt bus kör vi här

      2,318
      posts
    16. Länkar

      Länkar till roliga filmklipp eller andra tokigheter kan du dela med dig utav här.
      Behöver inte vara mustangrelaterat!

      2,511
      posts
    17. Träffar

      Trådar om bilträffar, ligger kvar i 90 dagar efter senaste inlägg i tråden

      7
      posts
    18. Egna Bilder & Filmer

      Varit på en träff, haft en fotosession eller bara råkat ta några tuffa bilder eller spelat in en fräck film! Dela med dig utav dessa här.

      1,050
      posts
    19. Projekttrådar

      Här lägger vi upp projekttrådar för våra bilar.

      10,737
      posts
    20. Övrigt

      Prata här om allt och inget.Behöver inte vara om bilar eller om Mustang.Kanske ett nytt kakrecept!

      21,225
      posts
    21. Regioner

      Här kan du ställa en fråga eller informera om något som är specifikt för just en speciell region.

      990
      posts
    22. Homepage support

      Vanliga frågor tillsammans med svar på ämnen som rör användandet av vår hemsida och forum.
      Möjlighet att ställa frågor.

      Ej frågor gällande Mustanger

      17
      posts
  2. Köp & Sälj

    1. Säljes - Bil

      Mustanger som ska säljas sätter du in här.60 dagars visning

      2
      posts
    2. Säljes - Övrigt

      Diverse delar Säljes placeras här.60 dagars visning

      7
      posts
    3. Köpes - Bil

      Vill du köpa en Mustang så skriv in din längtan här.60 dagars visning

      • No posts here yet
    4. Köpes - Övrigt

      60 dagars visning

      5
      posts
    5. Hyres / Uthyres

      Här kan du placera en annons om du tex vill hyra något eller hyr ut nått.

      • No posts here yet
    6. Kommersiell annonsering

      Ni som säljer/köper era delar och bilar kommeriellt skall placera annonser här.60 dagars visning

      2
      posts


  • Senaste Inlägg

    • +1 på Pers inlägg!
    • Håller med angående Scot Drake!   håll dig undan allt som det står Scott Drake på! Firman har från stått på toppen rasat ner helt i kvalitet.....Köper fortfarande en del av dom men det är ett lotteri.  Ibland jättebra och iblande pinsamt dåliga. Låter som du inte har någo trim alls och då är det bortkastad tid att börja med headers överhuvudtaget. Gör allt på en gång för det är den svagaste länken som bestämmer effekten. Köp insug, kam och headers som en sats och samtidigt fixa topparna med matchande fjädrar. Ingen större vinning att byta enstaka komponenter...Du blir bara besviken Headers ska du lägga mycket pengar på om det ska ge nått. Coatade måste det vara och jag skulle välja "Midlength" headers. Väljer du obehandlade grenrör förlorar du all effekt ökning med uppvärmd insugsluft och i princip måste du dra kalluft system till förgasaren. Visst man kan linda men blir dyrare eftersom livstiden är väldigt kort Effektökningen är helt kopplat till resten av motorn så andas den inte så ökar inte effekten
    • Kan du rekommendera andra headers till ovan motorspec? Std 289 med förgasare och i framtiden ev kam.
    • Ibland filmar jag detaljer för att få en känsla för hur de rör sig när man kör:  Man ser direkt om det är däcket eller hela hjulet som rör sig, nu har jag panhardstag så det är inte mycket onödig sidorörelse på min bil.
    • Då har du uppenbarligen fått tätt. Märker du av någon effektökning? Vad har du för motor plus ev övriga effekthöjande delar?  
    • Oj, det känns som om du byggt en banbil av en klassiker. Coolt!  Min ambition med min bil är att den ska vara så original-lik som möjligt men med diskreta uppdateringar. Således vill jag inte gå in och svetsa i någonting som inte fanns från början. Bilen ska vara som en modern standardbil eller aningen bättre. För mer aktiv körning har jag en tanke på att skaffa en bansmiskare. Ev Lotus Elise? Hittills har jag bytt till PU bussningar runt om, Gas-A -just fram och bak och 5 blads fjädrar bak med nya fjäderhänken. Nästa steg tänkte jag vara nya framfjädrar 600 eller 620lbs och exportstag.  Jag upplever att bilen blivit mycket styvare men samtidigt märker jag av en ålande känsla i bakvagnen, som jag starkt misstänker kommer från däcken. Tar jag tag i ett däck och skakar bilen i sidled gungar den betänkligt. Så frågan är om mina Cooper Cobra 235/65 14 är helt kass. En annan forummedlem som uppdaterat sin bil på liknande vis som jag, men kommit något längre,  har inte problem med sina däck.    
    • Jag är av helt motsatt åsikt, köpte Scott Drakes Tri-Y och skulle inte göra det igen. Först undrade jag om de var misshandlade i tillverkningen av misstag men insåg att det var med vilja, mycket osnyggt tillhamrade för att få frigång mot bultarna i toppen, rören kraftigt deformerade. Materialet är nog det billigaste som gick att hitta, jag kunde böja dem med handkraft. 3-kantsflänsen är av den sämsta konstruktionen, bara en packning, ingen kona eller liknande, som gjort för läckage. Det måste finnas mycket bättre headers än dessa.
    • Hej Jag heter Göran och nybliven ägare till en Ford Shelby GT 500 -07
    • Om vi tar dina framfjädrar så har de en fjäderkonstant, oftast något i stil med 450 lbs/in eller om vi har det i metriska termer t.ex. 80N/mm. Eftersom fjädern står i stort sett på mitten av den övre bärarmen så innebär det att den ungefär rör sig hälften av vad hjulet rör sig, om hjulet fjädrar in 10 cm rör sig fjädern 5 cm. Hjulkonstanten är den verkliga kraften som fjädern påverka hjulet, om fjädern står exakt på mitten av övre länkarmen blir summan 0,5*fjäderkonstanten, värdet kallas för MR = motion ratio. Jag har byggt om till coilover istället för original fjäder/stötdämpare och flyttat ut infästningen på länkarmen och har nu ett MR på ca 0.7 vilket gör att jag kan åka med mjukare fjäder och ändå bibehålla samma hjulkonstant. Du behöver ha koll på den faktiska vikten på varje hjulaxel och veta hur mycket som är ofjädrad vikt för att kunna räkna ut den fjädrade massan. Innan man gräver ner sig för djupt i den här världen tycker jag att det känns bra att börja med ett något mer övergripande perspektiv: Vad ska du ha bilen till? Mustangen är en väldigt charmig 60-tals bil byggd på ett typiskt 60-tals vis, den går inte att jämföra med en modern bil på något sätt. Ska du åka fort och effektivt är det bättre att köpa valfri Porsche/BMW/Miata osv. De är i grunden så mycket mer kompetenta bilar på att åka fort och komfortabelt, däremot kan man fundera på om det finns lika mycket körglädje i dem som det finns i Mustangen... Men även om det finns en stor dos körglädje i mussen så kan man alltid bygga in mer 😁 Om man bestämmer sig för att förändra/förbättra vägegenskaperna i sin gamla musse så tycker jag att det är viktigt att börja på rätt ställe: Karossen. Det spelar ingen roll hur mycket du kostar på bilen med fjädrar, bussningar, dämpare, osv. Är karossen mjuk kommer den att flexa och dina uppgraderingar kommer inte att arbeta som de ska. En helt rostfri kaross med lämpliga förstärkningar är den bästa grunden om man vill bygga väghållning. På min bil har jag gjort så här: Förstärkning av stötdämpartornens botten med 3 mm plåt Sömsvetsat innerskärmarna mot balkar och torped Monterat torque box ( viktig! ) Subframe connectors Förstärkning av fjädertornen mot varandra och torpeden Sömsvetsat balkar i bakvagnen, allmän förstärkningssvetsning i hela bilen. ½ båge som samtidigt förstärker karossen mellan infästningarna för bladfjädrarna. När man har en hyggligt vridstyv kaross är det dags att börja med väghållningen 🙂  
    • dom är jätte bra plus lättmonterade 
    • Det har väl inte hänt så mycket mer än, byte från Magnum till svarta plåtfälgar ny radiofront satte i moderna bälten tills vidare, ej rull. stoppuret flyttat från bubblan till Mustangen service med oljebyte rundsmörjning Blaupunktradion slutade fungera. Närmast på schemat är lite inköp som en ny Blaupunktradio,  alu-insug, ventilkåpor, toploader, Klippanbälten eller Kangol, mm. Samt att laga rosten i dörrarna och i bakskärmarna.   
    • OK tack - då är det troligt att mitt vinglande är mina däck. BTW - Din bil blir ganska rå med plåtfälgarna.
    • Hej på er. Jag funderar på att utnytja det dålig vädret, och passa på att byte stift i Mustangen. (2007 GT) Om det skulle gå åt pipsvängen, finns det någon i närheten av Falkenbergs området som har det speciella verktyget att ta bort stift som delat sig? Så man har en "reservplan" , och inte blir stående 🙂 Tacksam för svar i sommar rusket.   Mvh // Thomas
    • Kan det möjligtvis vara voltregulatorn eller vad det heter som sitter bakom instrumentpanelen, jag hade samma problem. http-autoparts.se/sv/artiklar/spanningsregulator-instrument-64-66.ps://v
×
×
  • Create New...