Close

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13
  1. #1
    Klubbmedlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    712

    Koppling av generator

    Jag undrar lite hur jag ska koppla min generator. Jag har en ny generator med vad jag tror en inbyggt relä/regulator, hur vet man det?
    På baksidan ser det ut som på bilden jag bifogar. Vad ska man koppla in på R och F?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Mike Olsson cmc748
    67 Fastback-408w Eleanor projekt

  2. #2
    hello
    inbyggt relä kanske du menar !
    Hade själv samma problem häromdagen så jag provade mig fram
    Troligt vis är det inbyggt relä.
    en till bat en till jord och en flat kontackt till kontoll lampan i bilen troligtvis 1 r
    sen är det klarrrt
    det är bara testa och köpa nytt när den har brunnit hehe
    lycka till
    john

  3. #3
    Klubbmedlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    712
    Citat Ursprungligen postat av johnem73 Visa inlägg
    hello
    inbyggt relä kanske du menar !
    Hade själv samma problem häromdagen så jag provade mig fram
    Troligt vis är det inbyggt relä.
    en till bat en till jord och en flat kontackt till kontoll lampan i bilen troligtvis 1 r
    sen är det klarrrt
    det är bara testa och köpa nytt när den har brunnit hehe
    lycka till
    Hehe ja det blev lite många generator där, relä/regulator skulle där ju stå
    Jord och batteri är kopplat, ok ska kolla hur det ser ut på elschemat för enligt Painless instruktionen jag har så har jag 3 sladdar över till generatorn. Lite konstigt återkommer med vad det är för sladdar.
    Ja jag kopplade in sladdarna på vart jag tror de ska sitta så det blir kanske till brinn upp o köp en ny
    Mike Olsson cmc748
    67 Fastback-408w Eleanor projekt

  4. #4
    Klubbmedlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    712
    Som man ser här på kopplingsschemat så ska gul, grön/röd och vit kopplas till regulatorn. Men eftersom den nu är inbyggd i generatorn så bör väl de kopplas dit? Frågan är om de ska kopplas där det står R eller F? Den som är vit ska ju kopplas till F, de andra två satte jag på R låter detta rimligt?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Mike Olsson cmc748
    67 Fastback-408w Eleanor projekt

  5. #5
    Klubbmedlem NackaBosses avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo
    Inlägg
    880
    När jag nu ser detta schema undrar jag vad den lilla cylindriska burken till vänster om spänningsregulatorn är för något. En kondensator? Vad har den för funktion?
    1970 Ford Mustang Convertible. 302 4V V8. C-4 automat.
    Pertronix Ignitor 1 brytarlöst tändsystem
    Pertronix Flame Thrower tändspole 40.000 volt
    Edelbrock Performer 4-portsförgasare 500 cfm
    Edelbrock Performer 2-plansinsug i aluminium
    SET:s väghållningskit med nya fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare m.m.
    Original AC med nya slangar och torkfilter, ej änny fylld med kylmedel.
    Bruksbil: Volvo S60 2,5T Momentum Automat 2007, lågtrycksturbo 210 hkr, mörkblå metallic.

  6. #6
    Klubbmedlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    712
    Lite otydligt på bilden där men tror det är ett störningsskydd till radion, noise capacitor ska där stå
    Mike Olsson cmc748
    67 Fastback-408w Eleanor projekt

  7. #7
    Klubbmedlem NackaBosses avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo
    Inlägg
    880
    Aha!, tack.
    1970 Ford Mustang Convertible. 302 4V V8. C-4 automat.
    Pertronix Ignitor 1 brytarlöst tändsystem
    Pertronix Flame Thrower tändspole 40.000 volt
    Edelbrock Performer 4-portsförgasare 500 cfm
    Edelbrock Performer 2-plansinsug i aluminium
    SET:s väghållningskit med nya fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare m.m.
    Original AC med nya slangar och torkfilter, ej änny fylld med kylmedel.
    Bruksbil: Volvo S60 2,5T Momentum Automat 2007, lågtrycksturbo 210 hkr, mörkblå metallic.

  8. #8
    Klubbmedlem NackaBosses avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo
    Inlägg
    880
    En fråga i samband med detta. Då jag nu bytt till en elektronisk spänningsregulator borde ju avstörningskondensatorn ej behövas. Den nya regulatorn alstrar ju inga gnistor, som den gamla elektromagnetiska gjorde. Kan den påverka den nya regulatorn så att det t.o.m. är en fördel att ta bort den?
    1970 Ford Mustang Convertible. 302 4V V8. C-4 automat.
    Pertronix Ignitor 1 brytarlöst tändsystem
    Pertronix Flame Thrower tändspole 40.000 volt
    Edelbrock Performer 4-portsförgasare 500 cfm
    Edelbrock Performer 2-plansinsug i aluminium
    SET:s väghållningskit med nya fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare m.m.
    Original AC med nya slangar och torkfilter, ej änny fylld med kylmedel.
    Bruksbil: Volvo S60 2,5T Momentum Automat 2007, lågtrycksturbo 210 hkr, mörkblå metallic.

  9. #9
    Klubbmedlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    712
    Hehe det överlåter jag till någon annan att svara på eftersom jag är nybörjare på det här med att dra o koppla el
    Mike Olsson cmc748
    67 Fastback-408w Eleanor projekt

  10. #10
    Klubbmedlem mnilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    297
    Det är väl generatorn som alstrar det vinande, varvtalsberoende ljudet i radion.

    En generator med inbyggd laddningsregulator har normalt bara två anslutningar: B+ som skall till batteriet (ev via startmotorn) och D+/61 som skall till +12V via laddningslampan. Det kan finnas en "W" oxå på universalgeneratorer, den är till varvräknare på dieslar. Obs att det måste finnas en lampa dvs ett motstånd i D+ kretsen annars laddar inte generatorn.

    Se schemat i den bifogade filen.

    //Mats
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerad av mnilsson den 2011-08-05 klockan 22:58. Anledning: Fil med schema adderad.
    Mats Nilsson
    66:a cab
    http://www.matsmustang.se

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •