Close

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19
  1. #1

    Renovera Autolite förgasare

    Min bil är utrustad med en Autolite 4100 förgasare och jag har tröttnat på dess tvivelaktiga funktion.
    Bilen drar 1.6-1.7 l/mil vid mestadels lugn landsvägskörning.
    Motorn har gått ganska hyfsat förutom en mycket irriterande brist på segdragning när man släpper upp kopplingen.
    Den hackar till och vill nästan tjuvstanna när den är kall (trots att automatchoken funkar). Inte vad man förväntar sig av en V8 med ett vridmoment på ca 400 Nm
    Alla tänddelar är bytta och tändningen är ställd på ca 5-6 gr f ö dp.

    Jag har skaffat en renoveringssats till förgasaren.
    Har inte provat att justera flottörerna än.
    Några saker överraskar mig. Kanske finns det någon kunnig person som kan förklara?

    -Är det normalt att väggarna kring primärspjället blir sotiga?
    -När man vänder förgasaren upp & ned rinner det ut röd olja från hålen för pinnskruven samt ena venturiskruven. Ska det vara olja i en Autolite förgasare
    -Spjället till sekundärportarna verkar inte ha öppnat på länge. Där låg döda flugor och maskrosfrön. Spjället funkar mekaniskt när man drar i länkaget från membranet.
    -Det sitter små clips som verkar blockera bränslekanalen som är ingjuten på vänstersidan från primärkammare till sekundärkammare. Packningen ovanför sekundärstegets bränslekammare var märkbart torr.
    -66 HT, 289-4V, 4-vxl man

  2. #2
    Klubbmedlem Lars Oscarsson cmc383s avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    5 136

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Hej.
    Det är nästan värdens enklaste sak att få sprutt
    på en originalförgasare själv, följ vad som står i
    pappren till renoveringsatsen.
    Att du har problem med sekundärsidan tyder på
    att vaccum delen är deffekt , någon olja finns
    inte i förgasaren och blecken eller klippsen som sitter
    där du beskriver skall sitta där och utgör inget
    hinder såvida någon flyttat på dessa eller satt dom
    fel.
    I övrigt kostar det skjortan att få hjälpa av
    de som B-lund rekomenderar , dom flertalet hundringar
    dom vill ha räcker till fler än 1st hemmarenovering av en
    förgasare och full tank så det lönar sig kraftigt
    att försöka själv.
    Jag är säker på att du fixar det.

    Jag har en hel del skannad fakta från 80-90talet om just
    autolite 4100/ 2100/ 4300, skicka ett mail om du vill ha
    lite matrial om detta.
    Classic Mustang är alltid 64½-73 är inget annat än entusiasm,
    senare modeller är däremot en form av köp hobby.


    Mustang 70 HT Kopia på en ARI PACE CAR

  3. #3
    Forummedlem JockeHs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bollnäs, Hälsingland
    Inlägg
    234

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Carbguy gör säkert ett mkt bra jobb, och värt att anlita om man har $$$ och vill få sin förgasare fixad här hemma.

    När jag frågade vad de skulle ha för att gå igenom min Holley 650 DP, så var det iaf billigare att köpa en ny från Summit. Då snålräknade jag inte heller...
    Mvh,
    JockeH
    1970 Mach1 351C 4V
    CMC4363

  4. #4
    Forummedlem
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Södra Sandby, Skåne
    Inlägg
    25

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Min förgasare läckte bensin lite här och där. Köpte en renoveringssats och plockade ner förgasaren i alla delar. Tog foto med en digitalkamera för varje del jag monterade isär (många foton blev det). Rengjorde allt noga i avfettningsmedel.
    Sen var det bara att sätta ihop allt efter fotona i omvämd ordning. Gör grundinställningar enligt beskrivning som medföljde renoveringssatsen.
    Sen startade motorn direkt, lite finjustering av tomgången sen går den som en klocka.
    Lätt jobb, inga problem. Renoveringsatsen kostade ca. 250 kr.

    Ulf

  5. #5

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Ok, nu känner jag mig lite klokare. Oljan ska få rinna ut och clipsen sitta kvar.
    Att lämna bort jobbet blir bara akuellt ifall renoveringssatsen inte hjälper.
    Instämmer, digitalkameran är användbar!

    Glömde att nämna det tidigare men det har varit ännu ett problem: Varje gång bilen har stått ett antal dagar i garaget så krävs det många pumpningar på gaspedalen och flera startförsök innan den startar. Kanske har flottörhusen tömts pga av någon läcka i membran eller packning.
    Kan det vara den röda gummiflärpen "pump inlet check valve" som läcker?
    -66 HT, 289-4V, 4-vxl man

  6. #6
    Klubbmedlem Lars Oscarsson cmc383s avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    5 136

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Hej.
    Ännu en gång kan vi konstatera att det är normalt, om man läser i
    en original handbok till bilen så står det om hur man förhar sig och
    vad man skall göra innan tändningsnyckeln vrids om.
    Jag vill påsstå att jag haft en del Mustanger och alla har startat
    direkt utan något extra varv på startmotorn när bilen nyligen varit
    använd d.v.s. inom några eller någon timme.
    Annars har det varit det som gäller för chooke, manuell eller automat
    d.v.s do varianter som finns, det är inte ovanligt att man måste köra
    startmotor lite extra för att den mekaniska bensinpumpen skall arbeta
    fram bensin då bilen stått en längre tid.
    Så jag tror inte du har något fel gällande det du skriver , snarare tror
    jag att du som många andra jämnför med något av det som rullar idag
    på vägarna , dessa vagnar med all elektronic måste sparka igång direkt
    för att det inte skall hända onödiga saker med tändning mm.
    Classic Mustang är alltid 64½-73 är inget annat än entusiasm,
    senare modeller är däremot en form av köp hobby.


    Mustang 70 HT Kopia på en ARI PACE CAR

  7. #7
    Webmaster Västerbotten poolss avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    2 447

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Håller med Lasse, har man en mekanisk bränslepump så rinner bensinen
    tillbaka och det kan behövas flera pumpningar på gasen innan man provar
    att starta. Jag hade tidigare en el-pump, och då trycker den upp bränslet
    till förgasaren och det behövs inget pumpande för att motorn ska gå igång
    tämligen snabbt. Av olika anledningar har jag bytt tillbaka till en gammal
    hederlig mekanisk pump, som det ska va på våra tidiga Mussar.

    Mvh.
    pools
    P-O Olsson
    CMC 452
    Regionansvarig Västerbotten
    68 390 GT Cab

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    1 508

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den. Jämför med när Du kört soppatorsk, då tar det betydligt längre tid att få fram något eftersom systemet varit helt tomt. Däremot kan det nog dunsta (och läcka) bort en del soppa, särskilt om det är varmt under huven.

    Till skillnad från en mekanisk pump, fyller en elektrisk pump flottörhuset bara man slår på tändningen, men bortsett från det kan den knappast göra bilen mer lättstartad, när flottörhuset är fyllt så är det och då har det ingen betydelse vilken pump man har.

    Men som sagt, jämför inte med en modern bil, det är en helt annan sak.
    Nenne
    CMC 1872
    MCA 59378


    If it has tires or tits you'll probably have problems with it.

    1969 Mach 1

    428CJ Ram Air, C6, 9" Traction-Lock, 31 Spline

    Stefan Magnusson, Boxholm
    (klicka på bilden ovan för att kika på lite fler bilder på min Mach 1:a)

  9. #9
    Webmaster Västerbotten poolss avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    2 447

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Citat Ursprungligen postat av Nenne
    Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den. Jämför med när Du kört soppatorsk, då tar det betydligt längre tid att få fram något eftersom systemet varit helt tomt. Däremot kan det nog dunsta (och läcka) bort en del soppa, särskilt om det är varmt under huven.

    Till skillnad från en mekanisk pump, fyller en elektrisk pump flottörhuset bara man slår på tändningen, men bortsett från det kan den knappast göra bilen mer lättstartad, när flottörhuset är fyllt så är det och då har det ingen betydelse vilken pump man har.

    Men som sagt, jämför inte med en modern bil, det är en helt annan sak.
    Jag upplevde det som att motorn var mera lättstartad med el-pump. Åtminstone
    när pumpen var ny. Sen började den dj@vlas och då var den INTE lättstartad.
    Men det problemet löstes som sagt med en ny mekanisk pump. Och nu behövs
    bara tre pump med gasen, så går den snällt igång. Men vid första uppstart på
    våren, behövs det lite lirkande för att kunna starta. Precis som du säger Nenne,
    bränslet dunstar bort. Min gamla mekaniska pump kanske inte var helt tät i backventilerna.
    Kanske därför jag upplevde det som att el-pumpen var bättre i starten.
    Men nu kan jag starta i garaget när jag vill, jag har ju byggt ett avgasutsug som
    funkar helt perfekt. Och det är så skönt att starta upp ibland, bara för att få höra
    V8:ans sköna sång. Speciellt utanför garaget, där bara avgasutblåstet låter.

    Mvh.
    pools
    P-O Olsson
    CMC 452
    Regionansvarig Västerbotten
    68 390 GT Cab

  10. #10

    Re: Renovera Autolite förgasare

    Min Volvo 244GL -82 med Stromberg förgasare och mekanisk bränslepump krävde vad jag kan minnas bara ett startförsök även när den hade stått några dagar. Det är väl ingen orättvis jämförelse?

    Citat Ursprungligen postat av Nenne
    Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den.
    Bränslepumpens kondition kan jag inte gå i god för. Den pumpar bevisligen fram bensin men kanske är förklaringen som du skriver att bränslet rinner tillbaka genom pumpen.
    -66 HT, 289-4V, 4-vxl man

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Autolite 4100 fråga
    Av NS i forum Teknik Motorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 15:34
  2. Sprängskiss Autolite 4300 förgasare
    Av Draken i forum Teknik Motorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 22:52
  3. Förgasar fråga Autolite
    Av Draken i forum Teknik Motorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 10:46
  4. Autolite 4100 funderingar
    Av jolle i forum Teknik Motorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 08:01
  5. Autolite 4300
    Av Hampus cmc1125 i forum Teknik Motorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •