Close

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24
  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av 87gt50
    Citat Ursprungligen postat av ThomasFB
    Helt rätt, det är nog andra faktorer som spelar in än.
    Dessutom kör du antagligen med skrap/skvalp plåt i 5.0:an.
    Lekte chefsmek i ett team i tiden (innan Frälsarens födelse), och inte hade vi heller "för mycket olja" i spisen.
    Nope, fel fel
    Det gör jag inte. Ännu.
    Lägg nu dit den bara- det är en del aktivitet i tråget då man varvar 7000+
    Simma lugnt Lars O. Har inte skruvat med 289/302 från 60-talet framåt, jag heller, så det finns fler noviser på forumet. Klappade främst hundskit i sandlådan för ca 40 år sedan..
    KÖPES: Motorfästen till 1965 V8.
    'Ett glatt sinne kompenserar bristen på intelligens'
    -TM-


  2. #12
    Klubbmedlem JHs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    600
    Nu måste ni berätta varför man inte ska köra med mer än ca 3,5-4 liter, så att vi får reda på riskerna.

  3. #13
    Ingen risk att fylla till övre strecket, inte. Bara att fortsätta med det.
    KÖPES: Motorfästen till 1965 V8.
    'Ett glatt sinne kompenserar bristen på intelligens'
    -TM-


  4. #14

    Hehe

    vad som är intressant är att i handböcker rekommenderas man att fylla 4Qarters,5 om man bytt filter.
    det blir ca 4.73 liter.
    och det gäller de flesta V8.or. förutom 429,or..
    Stickan skulle jag då inte våga lita på enbart,eftersom det oftast skiljer på grund av utbyte,intryckta styrrör etc..
    http://www.youtube.com/watch?v=z3F6Jy3TYGE
    http://www.ingostoys.se/

    Visst är det tillverkat Mustanger efter 1973,men vem bryr sig?

  5. #15
    Klubbmedlem JHs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    600
    Jag vill inte provocera eller försöka göra mig lustig på någon annans bekostnad, men det är bra att få lära sig något nytt.
    Jag har inga 30-40 års erfarenhet av motorer, däremot har jag läst manualer och följt anvisningarna vid renoveringar, reparationer och div serviceåtgärder.

    Låt oss säga att vid olje och filterbyte så kan eventuellt ca 2dl gammal olja stanna kvar i fickor, tråg och kanaler. Om man följer manualen och slår i 4,7L. kan det innebära att det bli ca 1-2dl för mycket. Att man byter filter förutsätter jag, för det är ju där skiten sätter sig.

    Någon måste ju kunna svara på varför INTE rekommenderad oljemängd ska följas. Vilka skador kan uppstå?

    Det kan ju knappast bara vara jag som undrar. Se det som en dum fråga från mig, men ge ett förklarande svar.

  6. #16
    Intressant ämne kan inte ge någon klockren förklaring, men om man tänker med rent sunt bondförnuft så vill ju alla delar i motorn ha en oljefilm på sig och inte mer för då borde det försämra prestandan om delarna var tvungna att jobba i oljan. Förmodligen skiljer det på racing och vanlig körning då man kanske vill "safa" på ett annat sätt. Tänker på talesättet om den gamle B18 motorn som man kunde i stort sett tappa på all olja och den kunde fortfarande gå ganska långt för kylningen har man ju utav vattnet till största del och inte oljan Nu satte jag kanske igång en rolig debatt
    Ford Mustang Grabber blue -70
    http://www.friskhus.net/avatar2.jpg

  7. #17
    Nu svarade jag ju inte på din fråga JH men kan bara i och för sig berätta om då jag utav misstag fyllde en motor med för mycket olja ca 2liter, den skvalpade ut sig överflödet av sig själv på olika håll och kanter så att det blev oljepölar då man stannade. och en jobbig motortvätt som följd
    Ford Mustang Grabber blue -70
    http://www.friskhus.net/avatar2.jpg

  8. #18
    Klubbmedlem fast66s avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Segeltorp
    Inlägg
    833
    Har följt denna post med spänning - visste att det skulle bli pannkaka när fakta övergick i tyckanden .

    Frågan var: hur mycket olja ska det vara i en 302?
    Svar 4,7 liter enligt Fords manualer.
    Expertips: Fyll i en liter mindre!

    Det står förstås var och en fritt att ha hur mycket eller lite olja i motorn som man vill eller finner lämpligt, men jag tycker att "JH's" fråga är ytterst berättigad, så berätta nu varför man ska ha mindre olja än rekommendationen från tillverkaren?!

    För övrigt har ju oljan förutom sin smörjande effekt, en avsevärd förmåga att avleda värme, och det brukar ju behövas, som vi ofta kan läsa om här på forumet.
    Fast66 - Claes Wallin CMC 403
    mobilgas57@gmail.com
    66 2+2, 289 2V, C4

  9. #19
    Forummedlem
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    925
    Citat Ursprungligen postat av JH
    Jag vill inte provocera eller försöka göra mig lustig på någon annans bekostnad, men det är bra att få lära sig något nytt.
    Jag har inga 30-40 års erfarenhet av motorer, däremot har jag läst manualer och följt anvisningarna vid renoveringar, reparationer och div serviceåtgärder.

    Låt oss säga att vid olje och filterbyte så kan eventuellt ca 2dl gammal olja stanna kvar i fickor, tråg och kanaler. Om man följer manualen och slår i 4,7L. kan det innebära att det bli ca 1-2dl för mycket. Att man byter filter förutsätter jag, för det är ju där skiten sätter sig.

    Någon måste ju kunna svara på varför INTE rekommenderad oljemängd ska följas. Vilka skador kan uppstå?

    Det kan ju knappast bara vara jag som undrar. Se det som en dum fråga från mig, men ge ett förklarande svar.
    Det finns inga dumma frågor.

    Det finns säkert massor av teorier kring "rätt" oljemängd, men det finns vissa grundförutsättningar som måste uppfyllas för att din motor ska prestera och hålla för de påfrestningar som den utsätts för.

    Oljan har i princip 3 funktioner; smörja, kyla, och transportera bort föroreningar.
    För att kunna göra detta krävs vissa förutsättningar. Oljetryck är det genomgående viktigaste, men även lämplig arbetstemperatur är viktig, därav den uppsjö av olika sammansättningar som finns med mineral, hel o delsyntet och kombinationer av dessa för att hitta det som passar de olika ändamålen.
    Oljetrycket styrs av oljans viskositet som i sin tur förändras något beroende på temperatur, föroreningar såsom utspädningar av bräslet, sot m.m, samt givetvis av oljepumpens tryck.

    Min teori är att så länge oljetrycket håller den nivå som man anser vara korrekt i alla de situationer som fordonet ställs inför, och utan att arbetstemperaturen blir för hög eller låg, då har man "rätt" oljenivå.

    Ifall man har för mycket olja i ett våtsumpssystem riskerar man att vevaxeln "plaskar" runt i oljan, och det i sin tur orsakar onödiga belastningar och sänker prestandan, för att inte tala om att den överflödiga oljan försöker hitta alla tillgängliga vägar ut. Läs läckage och oljedropp.

    Har man för lite olja så riskerar man att istället tappa oljetrycket vid vissa situationer t.ex inbromsningar eller högersvängar, beroende på hur oljetråget är utformat och var pickupen är placerad i densamma.

    Vill man vara noggrann vid oljebyte, när man hittat en vettig oljenivå, bör man mäta hur mycket olja man tappar ur, och därefter fylla samma mängd ny olja.

    Vet inte om det här gör någon klokare, men det är iaf min syn på "rätt" oljenivå. Det finns en hel del andra parametrar att ta hänsyn till när det gäller optimal prestanda, o dessa skiljer sig tex mellan banracing o dragracing, men det kan vi ta en annan gång.

    mvh

    Jocke
    88GT NHRA Stock Eliminator N/S

  10. #20
    Klubbmedlem JHs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    600
    Ok, personligen håller jag mig till manualens rekommendationer även i fortsättningen.

    Vissa funderingar kvarstår ju dock.
    Varför är experttipset en liter mindre , det måste ju finnas en förklaring till det? Precis som 87GT50 förklarar så kan man ju då utsätta motorn för eventuella risker om man tappar trycket vid antingen för hastig inbromsning, eller tvär sväng.

    Nu går ju inte en motor sönder för att den tappar trycket i några sekunder, så risken är väl minimal.

    Vet någon svaret "på en liter mindre".

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. 302
    Av Krilla i forum Teknik Motorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 20:48
  2. 302 - 5,0
    Av lestat i forum Teknik Motorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 14:53
  3. Trimma 302
    Av Micke B i forum Racing, dragrace och annat bus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 20:31
  4. Skillnad i effekt mellan standard 302 och strokead 302
    Av Fahlgren i forum Teknik Motorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 15:05
  5. 302/5,0
    Av Jan C i forum Teknik Motorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2003-12-07, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •